יום שני, 10 באוקטובר 2016

טיפ למחוצ'קנים (או: השינוי מתחיל מבפנים)

אני לא רוצה להצטייר כעוד אחת שנסחפה בזרם הצמחוניםטבעוניםקיצונים, אבל בשנה האחרונה שיניתי את התזונה שלי.
בשר אדום ועוף אני כבר לא צורכת, מוצרי חלב וביצים צמצמתי מאוד (בשר לבן ופירות ים מעולם לא ניסיתי וגם לא מעוניינת) ובאופן כללי גם מזון תעשייתי אני מורידה בהדרגה. נותרתי רק עם דגים, גם מהם אולי אפטר בהמשך. במהלך התקופה הזו חשתי בשיפור במספר אספקטים בריאותיים שאת חלקם לקחתי כמובנים מאליהם, על אחד מהם אספר בהמשך בהמשך.

בכל אופן, טיילתי בארה"ב בחודש שעבר למשך שבועיים ובמהלך השבוע השני "רימיתי" ואכלתי בשר במספר הזדמנויות- והגוף שלי לא אחר מלהגיב.
 חצ'קונים, המון חצ'קונים ובצורה די פתאומית ובכמות כזו שגם בן הזוג שלי העיר לי על כך ("וואו! מה קרה לך?"), במיוחד כשרובם יצאו בצד שמאל של פני והוא נהג רב הזמן וראה את הצד הפחות יפה שלי.



אז שיחקנו בגשש-בלש ומצאנו מספר חשודים עיקריים להתפרצות הפתאומית-


1. אכילת בשר.
2. מוצרי חלב.
3. כל מיני חטיפים ושטויות אחרות שאכלנו על הדרך (בכל זאת, זה היה road trip, לפעמים סתם נשנשנו).
4. החום והלחות שהיו שונים מאוד מארץ השיכורים וגם יוצאי דופן יחסית לעונה.
5. מחזור.



  • אז את האפשרויות השניה ושלישית פסלתי במהרה- כמו שציינתי אני עדיין צורכת מוצרי חלב וחטיפים מדי פעם וכבר שנים שלא הייתה לי התפרצות כזו.

  • האפשרות הרביעית גרמה לי לחשוב קצת יותר. אמנם השינוי החד בטמפרטורה והלחות יחסית לאלה שבארץ השיכורים עשויים להשפיע אבל זה לא חדש לי מכיוון שמזג האוויר הזכיר מאוד את זה שבארץ ולמרות שגם בארץ סבלתי מהפצעונים בחומרה משתנה, כבר שנים שזה לא היה גרוע כל כך. לכן, אני מסיקה שמזג האוויר הוא אינה הסיבה להתפרצות אך בהחלט גורם מסייע.

  • מחזור כידוע מלווה בשינוי הורמונלי שבהחלט נוטה לנקד את פני מעט. כבר המון זמן (מאז גילאי העשרה כמדומני) שהמצב לא היה כל כך חמור ולכן גם כאן אני מסיקה שמדובר בגורם מסייע בלבד.


    הדבר היחיד שהשתנה באמת הוא צריכת הבשר. אני לא יודעת מה יש בדיוק בבשר אמריקאי, או שאולי צריכת בשר באופן כללי גורמת לעור פני להגיב (סוג של אלרגיה?) אבל כל מה שאני יודעת שהחזרה הזמנית של לבשר ותגובת הגוף שלי גרמו לי לחשוב שהטעם פשוט לא שווה את זה. יש כל כך הרבה אפשרויות תזונתיות אחרות וההנאה של מספר דקות לא משתווה לסבל ולהורדת הבטחון העצמי שלי למספר שבועות לאחר מכן.
    בנוסף, אני חשה מעט מטופשת שבמשך שנים ניסיתי להלחם בהתפרצויות פצעונים ע"י גורמים חיצוניים כמו סבונים, משחות וכדורים מרופאי עור, אנטיביוטיקה, קוסמטיקאיות יקרות ואפילו שיה חודשים של ראקוטן ובדיקות דם חודשיות (ומי שמכיר אותי יודע כמה אני שונאת מחטים) ובעצם השינוי היה צריך לבוא מבפנים- מהתזונה.

    לכן נקודה למחשבה למנוקדי הפנים שבינינו- עבורי שינוי תזונתי עבד, אולי גם לכם?


    *דיסקליימר 1: מאז שהפסקתי לצרוך בשר הגברתי צריכת קטניות ומזונות עשירים בחלבון אחרים, אני לא תזונאית ואני לא מעוניינת שיגרם נזק לאף אחד.

    * דיסקליימר 2: אני מספרת לכם את זה כי במשך שנים היה לי בטחון עצמי נמוך מאוד בין היתר בגלל המצב של עור פני, החזרה הזמנית שלי לצריכת בשר שימשה כסוג של אישוש שהבשר הוא אכן ה-גורם (ואולי רק אחד מהמרכזיים שבהם?) שגרם לי להתפרצות הזו ואולי למחוצ'קנים שבינינו שמחפשים להיטיב עם מצבם שווה לשקול שינוי תזונתי כלשהו.

    *דיסקליימר 3: אני לא מנסה להמיר אף אחד לצמחונותטבעונות ויתור על איזשהו מזון שעושה להם טוב, אני רק מספרת על חוויה אישית. 

7 תגובות:

  1. ואני הפסקתי בשר בגלל מיגרנה. וזה עוזר. לא לגמרי, אבל בהחלט משפיע על התדירות. 

    השבמחק
  2. מעניין- ואיך גילית את הקשר בין השניים? כלומר,  הפסקת בלי קשר למיגרנות וזה התגלה על הדרך או שחשדת ולכן הפסקת? 

    השבמחק
  3. באחד ההתקפים הקשים כשחזרתי וחשבתי שהמיגרנות התחילו בהריון הראשון שלי - ותמיד חשבתי שהשינוי ההורמונלי גרם להם - נזכרתי גם שאז הפסקתי 7 שנות צמחונות ומאז אכלתי בשר. פעם ראשונה שקישרתי בין הדברים. וניסיתי. אני שנה בלי בשר עכשיו. ויש הבדל משמעותי. 

    השבמחק
  4. סביא להניח שהבשר השפיע במשהו
    אבל גם יש סיכוי שהוא היה רק גורם אחד מתוך כמה גורמים
    ויכול להיות שבגלל שילוב של כולם יחד זה התפרץ בצורה חמורה יחסית לתמיד
    בכל מקרה, כל הכבוד לך על הטבעונות 

    השבמחק
  5. אני לא טבעונית אלא רק צמחונית (ויש שיגידו שגם זה לא). בכל אופן, אני לא אתפלא אם אלה כל הגורמים יחד שגרמו לזה אבל אין לי ספק שצריכת השר היא מהגורמים היותר מרכזיים.

    השבמחק
  6. אני לא אכלתי בשרדגים ב7 שנים האחרונות ועדיין מחוצ’קנת לצערי :(
    מה שמחצ’קן אותי זה בעיקר מחזור ומאכלים שמניםמתוקים.. 
    וגם בחו"ל באיזורים מזוהמים העור שלי מיד מגיב..

    השינוי המהותי ביותר שהרגשתי בגופי בעקבות שינוי בתזונה זה שהציפורניים והשיער מאוד התחזקו כשהפסקתי לצרוך מוצרי חלב.. פעם הן היו נשברות מכל שטות ועכשיו חזקות ממש! 

    לסיכום- שלא נדע מחצ’קונים! אמן

    השבמחק
  7. אני מניחה שאצל כל אחד הדברים עובדים מעט אחרת. בן הזוג שלי טוען שאם הוא אוכל קטשופ הוא מתחצ’קן ממש וחברה טובה מספרת, שלטענת אמה, היא מתחצ’קנת אם היא אוכלת גרעינים שחורים, ולא משנה שהיא כבר בשנות השישים לחייה ("ואני לא מוכנה להיות הסבתא עם הקמטים והחצ’קונים!" ). 
    אני שמחה מצאתי את הטריגר שלי ואני מקווה שתמצאי את שלך ( ואולי יש יותר מאחד?). ואולי שווה לעשות בדיקת אלרגיה?

    בכל אופן- שבאמת לא נדע חצ’קונים אמן סלה!

    השבמחק